HR en arbeidsvoorwaarden , Strategisch beleid / OR voor gevorderden
Organisatiecultuur en OR

De organisatiecultuur betreft alle geschreven en ongeschreven regels, gewoonten, opvattingen en werkwijzen binnen een onderneming.

Als een organisatiecultuurwijziging nodig is dan zal de huidge organisatiecultuur eerst in kaart gebracht moeten worden. De cultuur van een organisatie wordt (mede) bepaald door de organisatiestructuur, de (ongeschreven) regels omtrent communicatie en informatievoorziening, leiderschapsstijl en technologie.

In kaart brengen

Meerdere invalshoeken om een organisatiecultuur in kaart te brengen:

  • Symbolen: huisstijl met een logo, taalgebruik, kleding;
  • Helden: wie wordt door iedereen bewonderd en wie wordt gemeden?
  • Rituele handelingen: vieren van jubilea en verjaardagen, afronding van een project met een etentje, personeelsbijeenkomsten;
  • Normen en waarden: “een mondelinge afspraak is ook een afspraak”, “wij werken hier niet van 9 tot 5”;
  • Structuren en systemen.

Argumenten

Marktontwikkelingen, reorganisatie of fusie noodzaken dikwijls tot ‘aanpak’ van de organisatiecultuur:

  • Verschillende organisatieculturen moeten integreren tot één gezamenlijke organisatiecultuur;
  • Teweeg brengen van een open organisatiecultuur in het kader van ‘positieve discriminatie’;
  • De onderneming wil een kwaliteitsslag maken om zich te onderscheiden van concurrenten

OR

Een aanpak van de organisatiecultuur kan verschillende maatregelen tot gevolg hebben die onder het adviesrecht of het instemmingrecht van de ondernemingsraad vallen. Bijvoorbeeld wijzigingen in het aanstellingsbeleid als het invoeren van assessments om toekomstige medewerkers te selecteren met de gewenste competenties en gedrag, of een reorganisatie (introductie zelfsturende teams) om een gewenste kwaliteitsslag te realiseren.

Organisatiecultuur expertises

Hoe creëer je een positieve organisatiecultuur en hoe houd je die vast? Een belangrijke vraag voor jou als bestuurder, want deze cultuur heeft invloed op bijna alle facetten van een organisatie. Een organisatiecultuur sturen is niet makkelijk. Zij bestaat immers in de medewerkers van de organisatie zelf; hoe zij met elkaar communiceren, hoe zij met elkaar samenwerken, hoe zij elkaar beoordelen, etc. Toch kun jij als bestuurder hier invloed op uitoefenen. Of je nu ondersteuning zoekt bij het ontwikkelen van een visie, een frisse blik wilt op de cultuur binnen jouw organisatie, of tips over hoe je die zou kunnen sturen: de experts van SBI Formaat ondersteunen je hierbij. Want een goede bestuurder is meer dan een manager. Een goede bestuurder is een leider.

Wil jij graag ondersteuning?

 

 

Deel dit bericht