OR en social media

Twitter, facebook en LinkedIn zijn niet meer weg te denken. Bijna iedereen is actief op één of meer van deze interactieve omgevingen, maar vaak blijft het bij privénetwerken. Meer en meer beseft u dat de ondernemingsraad hier meer mee zou kunnen doen. Maar hoe pakt u het aan? En welke media kunt u inzetten? 
Het is niet meer de vraag óf de OR aan de slag moet met social media, het is de vraag hoe de OR aan de slag gaat met social media. 

SBI Formaat heeft een interactief programma ontwikkeld voor enthousiaste OR-leden, die een begin willen maken met social media binnen het OR-werk. U krijgt een handig stappenplan aangereikt om succesvolle start te maken. Enige ervaring met internet is gewenst. 


Na deze training:

  • Weet u wat je als OR-lid kan met ‘social media’;
  • Kunt u aan de slag op LinkedIn, Facebook en/of Twitter;
  • Heeft u een SocialMediaMarketing-plan voor uw OR met smoel, doel, doelgroep, juiste middel en een aanzet voor een eigen profiel en de opbouw van een netwerk.

Ter voorbereiding op de training vragen wij u een profiel aan te maken op Twitter, Facebook, en/of LinkedIn (voor zover u dat nog niet hebt). Tijdens de training kunt u meteen aan de slag met uw laptop (of eventueel tablet) Er is een draadloos netwerk aanwezig.

Belangrijk!

  • Enige computervaardigheid is vereist.
  • Vooraf dient u een profiel aan te maken op Twitter, Facebook of LinkedIn.
  • Neem een eigen laptop mee (eventueel een tablet kan ook, maar is minder handig bij het aanpassen van instellingen in uw profiel, een smartphone is leuk voor erbij maar niet voldoende om aan de slag te kunnen).
  • Vergeet uw wachtwoorden niet.

Programma

10:00 - 12:30

  • Aankomst locatie
    • Welkom
    • Bespreken programma
  • En nu online

    Met een aantal korte opdrachten en oefeningen gaan we actief aan de slag met het halen, brengen en delen van informatie. We leren hierbij zelf aan de slag te gaan met Twitter, Facebook en LinkedIn.

  • Kennismaking

    Wie ben jij op social media? Aan de hand van de social media ladder maak je een inschatting van jouw profiel. Indien mogelijk presenteer je jezelf als Twitteraar, Facebook-gebruiker met afbeelding en bio.

  • Wat betekenen social media voor ons?

    Voordat je met social media aan de slag gaat is belangrijk om te bedenken wat je er mee wilt. Er zijn allerlei redenen en doelen te bedenken: informatie verzamelen, informatie verspreiden, een boodschap uitdragen, netwerk vergroten, etc. We verkennen de verschillende mogelijkheden van LinkedIn, Facebook en Twitter voor jezelf en voor de OR.

12:30 - 13:30

  • Pauze en lunch

13:30 - 16:30

  • Social media in bedrijf

    Wat zijn (kritische) kanttekeningen bij social media? Aan de hand van stellingen verkennen we opvattingen, kansen, weerstanden en hoe we daar zelf in staan. We kijken naar mogelijke randvoorwaarden in de vorm van richtlijnen en protocollen. Hierbij besteden we tevens aandacht aan de specifieke rol van de OR. Vaak is er sprake van instemmingsrecht bij een regeling op het gebied van persoonsgegevens.

  • Social media in de praktijk

    Aan de hand van een stappenplan leren we hoe je zelf planmatig met social media aan de slag kunt gaan. Van smoel naar doel, naar doelgroep en vervolgens de keuze voor de juiste middelen en het belang van een goede taakverdeling en stappenplan.

  • Tot slot: society 3.0

    Op het moment dat je denkt een beetje aan te landen in de wereld van online handelen dient zich de volgende vernieuwing al weer aan. Wat zijn de nieuwste trends en hypes op het gebied van social media en online mogelijkheden?

16:30 - 16:45

  • Afsluiting van de cursus

Locatie

BCN Utrecht CS
Catharijnesingel 48
3511 GC Utrecht
NL
Telefoon:
030-2348300