Succesvol veranderen; omgaan met weerstand

Succesvol veranderen; omgaan met weerstand

Ondernemingsraden hebben regelmatig te maken met veranderingen in de organisatie. Deze veranderingen gaan vaak gepaard met emotionele reacties bij collega’s. Dit kunnen uitingen van weerstand zijn. Als deze reacties bij jou terecht komen, kan dat wel eens lastig zijn. Lastig, omdat een reactie niet als weerstand wordt herkend of omdat je niet weet hoe er op te reageren.

Daarnaast is het belangrijk om kennis te hebben van organisatieverandering, de fases in een veranderproces, de verschillende perspectieven op verandering, de rol van cultuur en de dynamiek van weerstand. Vanuit deze kennis en inzichten kun je als OR bewust een actieve rol innemen die bijdraagt aan succesvol veranderen.

De training ‘succesvol veranderen; omgaan met weerstand’ is bedoeld voor OR-leden die het verband tussen verandering en weerstand willen herkennen, die willen weten welke weerstandsmechanismen collega’s kunnen laten zien en die adequaat willen reageren op uitingen van weerstand.

Cursusdoelen training Succesvol veranderen; omgaan met weerstand

De deelnemers:

  • Kunnen de fases in het veranderingsproces bij het individu en in organisaties benoemen;
  • Herkennen weerstand in de (emotionele) reacties van collega’s en bij henzelf. En welke behoeften hieronder liggen;
  • Zien het verband tussen organisatiecultuur en het aansturen van (organisatie)veranderingen;
  • Hebben kennisgemaakt met verschillende perspectieven op organisatieverandering;
  • Hebben zicht op welk gedrag weerstand verhoogt en verlaagt;
  • Hebben m.b.v. de eigen casus onderzocht waar weerstand zit en welke interventies nodig zijn om veranderbereidheid te creëren;
  • Hebben zicht op de rol van de OR bij succesvol veranderen in de organisatie.

Manier van werken

Plezierig en doelgericht werken zullen hand in hand gaan. We bieden afwisseling in werkvormen in het programma met plenaire besprekingen, uitwerkingsopdrachten (in subgroepjes), vaardigheidsoefeningen met de hele groep, behandelen van individuele vragen, etc.. Theoretische uitgangspunten worden altijd gerelateerd aan de praktijk.

Opdracht vooraf

Ter voorbereiding op deze cursusdagen vragen we de deelnemers een casus mee te nemen waarin kort (maximaal een half A4) een recente of lopende verandering in de eigen organisatie wordt beschreven. Tevens vragen wij de deelnemers de casus vooraf te mailen naar: academie@sbiformaat.nl. De tijdens de cursus behandelde theorie wordt gekoppeld aan de door jou meegebrachte casuïstiek.


SBI Formaat en de 17 SDG’s:
voor een betere en duurzame wereld voor iedereen

Met onze dienstverlening willen wij bijdragen aan de 17 doelen voor een betere wereld (de 17 SDG’s). In deze training gaan we in ieder geval aan de slag met onderstaande doelen:

SDG4 Adequaat onderwijs is voor mensen in alle leeftijdscategorieën en in alle levensfasen van belang.
SDG10 Meer sociale samenhang: iedereen moet gelijke kansen krijgen om deel uit te maken van de sociale infrastructuur.
  • Dag 1

  • 09:30 - 10:00

    Aankomst locatie

    Ontvangst met koffie en thee.

  • 10:00 - 12:30

    Start van de training

    We maken op een actieve manier kennis met elkaar en we nemen het programma met bijbehorende huishoudelijke zaken met elkaar door.

    Verandering & weerstand

    We hebben allemaal beelden over verandering en weerstand. Hoe lastig, vanzelfsprekend of logisch ervaar je een verandering en de reacties van jezelf op weerstand? Dat kan op het werk, maar ook buiten het werk een spannend thema zijn! We wisselen ervaringen uit.

    De fases in een veranderingsproces in organisaties

    Een verandering in een organisatie ontstaat niet vanzelf. Een veranderingsproces kent een aantal fases. We doorlopen de fases in grote lijnen en onderzoeken in hoeverre deze fases herkenbaar zijn in de eigen casus: welke fase verdient meer aandacht?

    De fases die medewerkers doorlopen in een veranderingsproces

    Een veranderingsproces mag organisatorisch een aantal fases kennen, de medewerkers die ‘met die verandering mee moeten’ doorlopen ook een aantal fases. Het is daarbij niet altijd even gemakkelijk om in gelijke tred mee te gaan in het beoogde invoeringsproces.
    We onderzoeken deze persoonlijke fases in het algemeen en staan stil bij individuele verschillen. Je ervaart de behoeftes van medewerkers in de verschillende fases van een veranderingsproces.

    Anticiperen op weerstand

    Organisatieveranderingen hoeven geen weerstand op te roepen. We brengen het globale verloop van weerstand bij verandering in beeld en belichten wat nodig is om weerstand te reduceren. Verschillende strategieën van weerstandsreductie komen aan de orde en we onderzoeken hoe deze in de praktijk van jouw organisatie worden gebruikt.

  • 12:30 - 13:30

    Pauze en lunch

  • 13:30 - 17:00

    Perspectieven op organisatieverandering en de rol van de organisatiecultuur

    Er zijn meerdere modellen om te kijken naar organisaties en organisatieverandering. We bespreken een aantal van die modellen en wat dat betekent voor de aspecten van verandering en weerstand.

    De onderstaande modellen komen aan de orde: Caluwé, McKinsey, Kotter, Angelsaksisch - Rijnlands model, Mc Clelland.

    Bij elk van de modellen krijgen we inzicht in de wijze waarop vanuit dit model gekeken wordt naar veranderingen in organisaties en de dynamiek die dominant is bij verandering.
    We brengen in kaart hoe medewerkers gezien en aangesproken worden vanuit de verschillende modellen en wat dat kan betekenen op het wel of niet ervaren van weerstand.

    Door middel van kleine opdrachten bespreken we bij de verschillende organisatieperspectieven verschillende vormen van weerstand en wat mogelijke interventies zijn om hier mee om te gaan.

  • 17:00 - 17:30

    Pauze en snack

  • 17:30 - 19:00

    Omgaan met weerstand

    We maken op een speelse manier kennis met persoonlijke/individuele reacties op weerstand en hoe effectief deze zijn in de praktijk. Je krijgt inzicht in wat helpt en hindert in het omgaan met weerstand. We gaan oefenen in het omgaan met weerstand.

  • 19:00 - 19:15

    Terugblik en vooruitblik

    We blikken terug op de dag van vandaag en trekken conclusies voor de dag van morgen.

  • 19:15 -

    Gezamenlijk diner

  • Dag 2

  • 09:30 - 12:30

    Aanvang en vervolg van de training

    Na een vooruitblik op deze dag starten we met theorie en daarna passen we dat toe op de door jullie ingebrachte praktijksituaties.

    Van weerstand naar veranderbereidheid

    Met de beste bedoelingen reageren we op collega's of leidinggevenden met weerstand. Als je weerstand ‘ontmoet’ kan je dan herleiden of aandacht geven aan waar de weerstand vandaan komt?
    Het DINAMO-model is een handige tool om tot een betere analyse te komen waar de weerstand van medewerkers vandaan komt en waarop de interventies zich dienen te richten.

    Eigen casuïstiek

    We bespreken de verschillende ingestuurde casussen over recente of lopende verandering in de eigen organisatie als casuïstiek en passen het DINAMO-model toe op de praktijksituaties.
    Daarnaast passen we de inzichten van de eerste dag toe op de casussen.

  • 12:30 - 13:30

    Pauze en lunch

  • 13:30 - 15:00

    De rol van de OR bij organisatieverandering

    Hoe plaatst de OR zich in dit samenspel om tot verandering te komen en welke rol neemt de OR in als het gaat om veranderingstrajecten en weerstand?
    Welke interventies zijn voor een OR passend om tot succesvolle organisatieverandering te komen?

    We behandelen een methodiek om proactief invloed uit te oefenen. Met de inzichten vanuit deze training kan de OR vroegtijdig invloed uitoefenen en bijdragen aan succesvol veranderen in de organisatie.

  • 15:30 - 16:00

    De oogst

    Na twee dagen is de tijd gekomen om te oogsten. We ronden het programma af met de vragen:

    • Wat neem je mee terug naar de praktijk?
    • Met wie wil je dit verder delen?
    • Hoe gaat je dat aanpakken en wat wordt de eerste stap?
  • 16:00 -

    Afsluiting van de training

    Goede reis naar huis!

Beschikbare data

  • Datum

    Duur training

    Locatie