De (ambtelijk) secretaris: praktische vaardigheden

De (ambtelijk) secretaris: praktische vaardigheden

Secretaris zijn, dat is een vak. Een goede secretaris heeft overzicht, inlevingsvermogen en organisatietalent. In deze cursus gaan we in op de manier waarop jij jouw taak concreet invult. Na afloop heb je een visie op de rol die jij wil vervullen in de OR. Je kent de mogelijkheden en de beperkingen van jouw taak en weet wat je kunt doen om de samenwerking met de voorzitter en/of andere leden van het dagelijks bestuur te verbeteren. Ook ben je na de training beter in staat om secretariële/administratieve taken uit te voeren, zoals het opstellen van een beredeneerde agenda, efficiënte verslaglegging, archivering en het opstellen van adviezen en voorstellen.

De volgende onderwerpen komen aan bod: de taakverdeling tussen ambtelijk secretaris, gekozen secretaris en voorzitter, planning, voortgangsbewaking, informatieverwerking, verslaglegging, correspondentie en archivering. Ook het opstellen van adviezen en voorstellen krijgt aandacht. Om deze werkzaamheden goed te doen, is zelfvertrouwen van groot belang. Je moet jouw positie in de ondernemingsraad innemen. Ook dat is een thema in deze training. Zowel voor de gekozen als voor de ambtelijk secretaris is deze training zeer de moeite waard.

4/5 maart en 7 mei 2024
17/18 juni en 3 september 2024
5/6 september en 7 november 2024
4/5 november 2024 en 13 januari 2025

Manier van werken

De training is gericht op de praktijk van de (ambtelijk) secretaris. Je werkt met opdrachten en je krijgt gelegenheid om te oefenen. De theorie die je in de cursus krijgt aangereikt, is bedoeld ter ondersteuning.

SBI Formaat en de 17 SDG’s:
voor een betere en duurzame wereld voor iedereen

Met onze dienstverlening willen wij bijdragen aan de 17 doelen voor een betere wereld (de 17 SDG’s). In deze training gaan we in ieder geval aan de slag met onderstaande doelen:

SDG4 Adequaat onderwijs is voor mensen in alle leeftijdscategorieën en in alle levensfasen van belang.
SDG10 Meer sociale samenhang: iedereen moet gelijke kansen krijgen om deel uit te maken van de sociale infrastructuur.
  • Dag 1

  • 09:30 - 09:45

    Aankomst locatie

    Ontvangst met koffie en thee.

  • 09:45 - 10:00

    Start van de cursus

    Welkom, afhandelen van organisatorische zaken, introductie programma en kennismaking met elkaars situatie en leerwensen.

  • 10:00 - 12:30

    Thema 1

    De spin-in-het-web, de sleepboot, het manusje-van-alles: uw visie op de functie van (ambtelijk) secretaris van uw OR

    De (ambtelijk) secretaris als spil van de OR: dat is hoe veel OR-leden de functie zien. Je hebt als secretaris inderdaad het overzicht over alle activiteiten van de OR, over de informatie die binnenkomt en naar buiten gaat, en over de contacten met de bestuurder. Wanneer je de nieuwsbrief van de OR verzorgt, krijg je ook de reacties binnen van collega's. Een nauwe samenwerking met de voorzitter van de OR geeft je daarnaast invloed op de samenstelling van de agenda.

    Ben jij ook secretaris, dan is het de vraag of en hoe de drie petten (werk – OR-secretaris – OR-lid) één persoon passen. In het geval van de vice-secretaris komt daar nog de samenwerking met de secretaris bij.

    Als ambtelijk secretaris is jouw relatie met de OR anders dan die van de OR-secretaris. Welke relatie is dat en welke invloed heeft dat op jouw taken?

  • 12:30 - 14:00

    Pauze en lunch

  • 14:00 - 17:00

    Thema 2

    Vereiste vaardigheden: praktische hulpmiddelen

    1. Timemanagement

    Vooral van de (ambtelijk) secretaris wordt verwacht dat je alles, en vooral ook 100% goed, doet. En dat meestal in een beperkt aantal uren per week. Timemanagement technieken kunnen een hulpmiddel zijn om daar (beter) mee om te gaan.

    2. Agenda, notuleren en verslag maken

    We bekijken elkaars agenda’s, vormen ons een beeld van de vergadering en met een aantal praktijkoefeningen ervaar je het effect van verschillende manieren van agenderen.
    Met een analyse van het doel, de beoogde lezers van de agenda en het verslag, krijg je schrijftips om de teksten leesbaarder te maken.
    Verder wisselen we praktische tips uit voor het opstellen van een actielijst, het verspreiden van de agenda en bijlagen, het rondsturen van de postmap, e.d..

    3. Advies- en instemmingsbrief

    Inleiding van de trainer over adviseren, de WOR en de brief. We besteden ook aandacht aan de formulering en de toon van de brief. Indien je belangstelling hebt, kunnen we ook ingaan op het schrijven van een initiatiefvoorstel.

  • 17:00 - 17:30

    Pauze en snack

  • 17:30 - 19:20

    Vervolg thema 2

  • 19:20 - 19:30

    Afsluiting van de eerste cursusdag met aansluitend diner

  • Dag 2

  • 09:00 - 09:15

    Start en korte terugblik

    Een terugblik op de eerste dag; losse eindjes, vragen die nog zijn opgeborreld, nieuwe inzichten. En een startopdracht om er in te komen….

  • 09:15 - 12:30

    Vervolg thema 2

    4. Planning, voortgangsbewaking, archivering

    De vergadering is een momentopname. Maar de zittingsperiode van de OR is minstens 3 jaar, waardoor medezeggenschap bij jouw organisatie een doorlopende zaak is. We bekijken wat nodig is om het geheugen van de OR zo op te bouwen, dat je gemakkelijk iets kunt terugvinden en het eenvoudig kunt overdragen. Tevens bekijken we hoe alle voornemens van de OR zo kunnen worden vastgelegd, dat alle OR-leden daar op tijd aan worden herinnerd.
    Hierbij besteden we aandacht aan mogelijk de ondersteuning van commissies, werkgroepen of individuele OR-leden.

    Thema 3
    Invloed uitoefenen als (ambtelijk) secretaris op complexe(re) situaties

    Je hebt veel taken en de OR heeft vaak nog meer wensen. Hoe stel je zich daarin op? Hoe regel je de samenwerking  met de gekozen secretaris en voorzitter; de rest van de OR, commissies en bestuurder? Doordat je veel taken hebt, kun je ook gaan sturen. Welke invloed heb je op het functioneren van een OR? Op welke wijze zou dat kunnen beïnvloeden?Met behulp van alle praktische kennis gaan we aan de slag met een (eigen) casuïstiek.

  • 12:30 - 13:30

    Pauze en lunch

  • 13:30 - 16:20

    Thema 4

    Conclusies en voornemens

    Na een terugblik op de afgelopen twee dagen, besluit je wat je in de praktijk wilt veranderen aan jouw taakinvulling. Dit kan in de vorm van een eigen voornemen en/of een voorstel ter bespreking in de OR.

    “Huiswerk”

    Iedereen maakt in de komende drie weken een agenda en een verslag waarin de kennis en inzichten van deze twee dagen tot uiting komen.

  • 16:20 - 16:30

    Afsluiting en einde van de cursusdag

  • Dag 3

  • 09:30 - 09:45

    Aankomst locatie

    Ontvangst met koffie en thee.

  • 09:45 - 10:00

    Start van de cursus

    Start van de cursusdag, welkom, toelichting op het programma, bijpraten.

  • 10:00 - 12:30

    Thema 1

    Voornemens en resultaten…

    In de tweedaagse training heb je jouw voornemens geformuleerd voor de periode tot vandaag. Welke waren dat en wat is er mee gebeurd? We wisselen uit en zetten waar nodig de puntjes op de i. In het middaggedeelte is er ook ruimte om onderwerpen verder uit te diepen.

    Thema 2
    En hoe is het met de aangeklede agenda en het verslag?

    Als ‘huiswerkopdracht’ heeft iedereen een agenda en verslag gemaakt met gebruikmaking van de kennis en inzichten in de training. Hoe ging dat en wat zijn de resultaten? We geven feedback op elkaars agenda en verslag. Een verdieping in deze materie, waarbij we stilstaan bij valkuilen en dilemma’s.

  • 12:30 - 13:30

    Pauze en lunch

  • 13:30 - 16:15

    Vervolg programma

  • 13:30 - 16:15

    Thema 3

    Wat kom je tegen in jouw functie als (ambtelijk) secretaris; welke vragen, dilemma's, successen wil je vanmiddag bespreken? Heb je een gesprek gehad met de voorzitter over de invulling van jouw functie en uren, dat niet helemaal liep zoals je had gewild? Of wil je bespreken wat je moet doen met feedback dat je van een OR-lid kreeg over jouw manier van werken?
    We besteden aandacht aan de feedbackmethode en -regels om elkaar zorgvuldig feedback te kunnen geven. Vervolgens bespreken we elkaars vragen en cases en adviseren elkaar met behulp van het intervisiemodel ‘de incidentmethode’.

  • 16:15 - 16:30

    Afsluiting en einde

    En weer huiswaarts.

Beschikbare data

  • Datum

    Duur training

    Locatie