Achterbanonderzoek

Goed achterbancontact rendeert;
maar je moet er wel wat voor doen!

Eén van de belangrijkste rechten van de OR is het recht om zijn achterban te raadplegen. Als OR is het van belang om te weten wat er onder je collega’s speelt en dat je aan je collega’s kunt uitleggen waarom je met iets hebt ingestemd of juist niet. Een goed achterbancontact en een scherpe wijze van communiceren geven de OR een sterke positie in het overleg met bestuurder en management.

Bestuurders begrijpen veelal dat zij via de OR andere geluiden te horen krijgen over wat er in de organisatie speelt dan via het management. Dat is niet goed of fout, dat is gewoon zo. Deze verschillende geluiden een plaats geven in de besluitvorming zorgt voor betere besluiten en meer draagvlak. Dat vereist wel dat de OR weet wat er speelt bij zijn achterban.

Een inspirerend voorbeeld bij Lunet: achterbanonderzoek

De OR van Lunet voert eens per maand een onderzoek uit onder de achterban over onderwerpen die spelen in de organisatie. “Het is een belangrijke manier van input krijgen voor het gesprek met de bestuurder over wat er speelt in de organisatie en om de organisatie een beetje mooier te maken.”, zoals Anne de Haart-Grob, ambtelijk secretaris van de OR en Tine Vroomans, voorzitter van de OR het verwoorden.

Lees meer over dit inspirerende voorbeeld

Willen jullie met de OR ook gedegen informatie ophalen bij de achterban? Neem dan deel aan deze training.

Training Achterbanonderzoek

Tijdens deze training krijg je inzage in het ontwerpen en opzetten van een goed onderzoek. Om deze training zinvol te laten zijn, is het nodig dat de deelnemers een onderwerp hebben waarop de OR input wil verzamelen vanuit de achterban. Wij gaan met dit onderwerp aan de slag wat resulteert in een opzet die de deelnemers in de praktijk kunnen gaan gebruiken.

Voor wie?

Mocht je je aangesproken voelen door het verhaal van Anne en Tine, meld je dan aan. Wij verwachten per OR 2 tot 4 OR-leden.

SBI Formaat en de 17 SDG’s:
voor een betere en duurzame wereld voor iedereen

Met onze dienstverlening willen wij bijdragen aan de 17 doelen voor een betere wereld (de 17 SDG’s). In deze training gaan we in ieder geval aan de slag met onderstaande doelen:

SDG4 Adequaat onderwijs is voor mensen in alle leeftijdscategorieën en in alle levensfasen van belang.
Economische groei is pas duurzaam als kapitaal, arbeid en grondstoffen verantwoordelijk worden ingezet en als winsten en inkomens eerlijk verdeeld worden.
SDG10 Meer sociale samenhang: iedereen moet gelijke kansen krijgen om deel uit te maken van de sociale infrastructuur.
  • 09:15 - 09:30

    Aankomst en ontvangst

    Ontvangst deelnemers, koffie en thee staan klaar.

  • 09:30 - 10:00

    Start van de training

    Kennismaking en bespreking programma en verwachtingen.

  • 10:00 - 11:30

    Het opzetten van een onderzoek

    Het opzetten van een onderzoek begint met het definiëren van een onderzoeksvraag. Wat wil de OR onderzoeken, waarom is dat van belang en wat wil de OR met de resultaten doen?
    Tijdens dit onderdeel een toelichting op de stappen in het opzetten van een onderzoek en wat nodig is om er voor te zorgen dat de onderzoeksresultaten bruikbaar zijn in het overleg met de bestuurder. Wij gaan ook in op de verschillende vormen van onderzoek doen.

  • 11:30 - 12:30

    Operationaliseren van de onderzoeksvraag

    Wij gaan nu in op het vertalen van de onderzoeksvraag naar een onderzoeksmethode. Daarbij aandacht voor het verschil tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek. En we vertalen de onderzoeksvraag naar vraagstellingen die voorgelegd kunnen worden aan de achterban.

  • 12:30 - 13:30

    Pauze en lunch

  • 13:30 - 14:30

    Vervolg operationaliseren van de onderzoeksvraag

  • 14:30 - 15:30

    Uitvoering & tools

    Hoe zorg je er voor dat de respons hoog is en welke tools kun je inzetten om de gegevens te verzamelen?  Wij wisselen uit, bespreken de mogelijkheden en de tools die jullie kunnen gebruiken.

  • 15:30 - 16:30

    Rapporteren

    Jullie krijgen tips voor het maken van een verslag en maken een inhoudsopgave van het onderzoeksrapport/verslag. Wij gaan in op hoe je de resultaten terugkoppelt aan de achterban en aan de bestuurder.

  • 16:30 -

    Evaluatie en einde van de training

Beschikbare data

  • Datum

    Duur training

    Locatie