Column: Het succes van aandacht

werkloosheid zorg aandacht
09 augustus 2018

Het gaat goed met de economie. De werkloosheid neemt rap af. Na jaren van malaise zitten zo’n beetje alle sectoren in de lift. Iedereen blij zou je denken. Niet dus.

Neem de zorgsector, een van de belangrijkste werkgevers uit de regio. Los van het feit dat de sector een zorgelijke naam heeft (wanneer veranderen we die naam eindelijk eens in Gezondheidssector?) heeft de sector ook echt een probleem. Landelijke gezien ontstaan er in 2018 maar liefst 120.000 vacatures. Alle inspanningen ten spijt lukt het maar mondjesmaat om de vacatures opgevuld te krijgen. Waar zijn die mensen die in de zorg willen werken?

Tegelijkertijd ook zorgen bij het UWV. Want daar merken ze onvoldoende van de economische groei . Ook weer landelijk gezien zijn er nog steeds 1,2 miljoen mensen die niet meedoen in de arbeidsmarkt . Het lukt maar niet om dat aantal omlaag te krijgen.

Tenslotte zorgen bij de gemeenten. Als zelfs in een hoog conjunctuur niet meer mensen meedoen, wat als er weer een crisis komt….

Tijd voor een andere aanpak. Zes zorgbedrijven uit de regio, de Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug, de Parelscompagnie, Pit strategie en stichting SBI sloegen de handen ineen voor het project ‘’Skout in de zorg’’.

Het idee is eenvoudig. Als we nu eens een onverdachte plek inrichten in het centrum van Zeist. Een pop-up store waar mensen die nieuwsgierig zijn naar werken in de Zorg naar toe kunnen. Vergelijk het met het trapveldje van de Johan Cruijff foundation. Daar kunnen jongeren naar toe om te spelen met een bal. En er loopt altijd wel iemand van een voetbalclub die de talentjes er uit pikt. Niet omdat ze al prof zijn maar omdat ze potentie hebben het te worden.

De Parelscompagnie vertaalde deze gedachte naar een ‘zorgveldje’. En wat blijkt? In de maand mei bezochten honderden mensen de pop-up store. Zo’n 350 mensen schreven zich in als belangstellend voor werk in de zorg. Wat we hiermee aantonen is dat het wel mogelijk is om in contact te komen met mensen die in de zorg willen werken. Het geheim? Oprechte Aandacht. Aandacht voor de mens achter de op te vullen vacature. Dat is wat we terugkregen van mensen die de winkel bezochten. Aandacht voor wat ik wel kan in plaats benadrukken dat er iets ontbreekt.

Het tweede deel van het geheim zit in het bieden van een 4-jarig contract. Wat wij noemen contract met samenleving. Gezamenlijke partijen garanderen de medewerker werk/opleiding gedurende een periode van 4 jaar. Dus niet na drie maanden weer terug in de bijstand maar samen bouwen aan een toekomst mét zekerheid op werk.

Niet verwonderlijk dat het concept veel aandacht krijgt. Andere gemeenten en sectoren tonen belangstelling. We verheugen ons nu al in het nieuwste exportproduct van de Heuvelrug: Aandacht; that sells!

Columnisten Jaap Jongejan en Wim Oolbekkink

Bron: OnderNamen Heuvelrug Kromme Rijn Zomer 2018

Deel dit bericht