Nieuws

Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)

Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg Wkkgz
09 november 2016

Per 1-1-2017 is de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) integraal van toepassing op alle zorgverleners. Naast het verzwaard adviesrecht van de Cliëntenraad dat in de Wkkgz is geregeld, heeft de OR op onderdelen het instemmingsrecht op grond van de WOR.

Het verzwaard adviesrecht heeft de Cliëntenraad bij:

  • de systematische bewaking, beheersing of verbetering van de kwaliteit van de zorg;
  • een procedure Veilig incident melden;
  • beleid op het gebied van de geestelijke verzorging van cliënten;
  • vaststellen of wijzigen van een klachtenregeling;
  • het aanwijzen van een of meerdere klachtenfunctionarissen.

Als werkgevers van zorginstellingen nadere besluiten nemen over:

  • ICT ter ondersteuning van het kwaliteitsbeleid
  • het opleidingsbeleid ter verbetering van de kwaliteit van de zorg
  • de klachtenregeling en informatievoorziening naar cliënten over betrokkenheid personeel
  • het aanwijzen van een klachtenfunctionaris

dan heeft de OR hier nauwe betrokkenheid bij volgens zijn instemmingsrecht van artikel 27 lid 1 WOR.  

Meer weten?

Bel of mail de OR Advieslijn: 0343 – 473 473 of oradvieslijn@sbiformaat.nl

Deel dit bericht