Basistraining vertrouwenspersonen (online training)

Online training voor vertrouwenspersonen

Deze online training is gericht op (nieuwe) vertrouwenspersonen die een goede basis willen leggen voor hun functie. Na deze dag heb je kennis van het wettelijk kader en de vaardigheden voor het voeren van het opvanggesprek.

Ongewenst gedrag

Pesten, intimidatie, informeel leiderschap… ongewenste omgangsvormen komen in elke organisatie voor. Als vertrouwenspersoon word je dan geraadpleegd. Wat adviseer je? Welke aandachtspunten zijn er in de communicatie en in de relatie met het management?

Na deze training van SBI Formaat heb je inzicht in de gewenste houding en vaardigheden voor het uitoefenen van jouw functie. Uitgebreid wordt ingegaan op de rollen en het takenpakket van de vertrouwenspersoon en hoe je van begin tot eind te werk gaat als er een melding bij jou binnenkomt. En je weet hoe je de benodigde gesprekken kunt voeren.

Thema 1. Verkenning

Je krijgt een beeld van de breedte waarin ongewenste omgangsvormen zich kunnen manifesteren. Daarbij verkennen we ook jouw eigen (voor)oordelen en vaardigheden ten aanzien van de problematiek. Je wordt op de hoogte gebracht van de wettelijke context waaruit het beleid tegen (seksuele) intimidatie, agressie en geweld voortkomt. Ook wordt ingegaan op de nieuwe Wet Huis voor Klokkenluiders. Je krijgt concrete tips om de in jouw organisatie geldende klachtenregeling te optimaliseren.

Thema 2. Rol en takenpakket van de vertrouwenspersoon

Hoe ziet het werk van de vertrouwenspersoon eruit? We nemen het werkgebied en de taken door. Nadrukkelijk wordt ook aangegeven wat niet de taak is van de vertrouwenspersoon en wat bijvoorbeeld  het verschil is met het takenpakket van de klachtencommissie.

Thema 3. Behandeling van een melding van begin tot eind, het eerste gesprek en dan? 

Een melding, een klacht….en dan? Stap voor stap verkennen we met elkaar de mogelijkheden. We gebruiken daarbij de escalatieladder, een hulpmiddel bij de gesprekken. Hierbij is aandacht voor het (eerste) gesprek, de procedure en de juridische aspecten. We doen een korte gespreksoefening aan de hand van casuïstiek. Ook bekijken we welke vervolgstappen aan de orde kunnen komen.

Uitgebreid oefenen van gesprekken (gespreksvaardigheden) en verdieping van uw rol als vertrouwenspersoon is mogelijk in de vorm van een vervolg op maat en/of intervisiebijeenkomsten. Dat kan individueel, maar bijvoorbeeld ook samen met de collega-vertrouwenspersonen en/of leden van de klachtencommissie.
Aan het eind van de dag wordt dit geïnventariseerd. Goed om te weten is dat SBI Formaat zowel vertrouwenspersonen als klachtencommissies kan trainen.

Bekijk hier de klassikale Basistraining vertrouwenspersonen

Bekijk hier de Engelstalige training: Confidential advisor

SBI Formaat en de 17 SDG’s:
voor een betere en duurzame wereld voor iedereen

Met onze dienstverlening willen wij bijdragen aan de 17 doelen voor een betere wereld (de 17 SDG’s). In deze training gaan we in ieder geval aan de slag met onderstaande doelen:

SDG4 Adequaat onderwijs is voor mensen in alle leeftijdscategorieën en in alle levensfasen van belang.
Gendergelijkheid Gelijkheid wordt o.a. afgemeten aan verschil in beloning voor arbeid, arbeidsdeelname en de positie van alle werknemers binnen organisaties.
SDG10 Meer sociale samenhang: iedereen moet gelijke kansen krijgen om deel uit te maken van de sociale infrastructuur.

Vertrouwenspersoon/ klachtencommissie

Meer informatie over de taken en bevoegdheden van de vertrouwenspersoon/ klachtencommissie? Of zijn jullie op zoek naar een vertrouwenspersoon?
Wij beschikken ook over een pool van gecertificeerde vertrouwenspersonen die een rol kunnen vervullen in uw klachtencommissie.

Meer informatie en contact

Deelnemen aan deze online training?

Voordat we samen live gaan moeten we enkele stappen doorlopen.

  1. Aanmelden via het inschrijvingsformulier;
  2. Je ontvangt een bevestigingsmail;
  3. Wij sturen (één week voor de startdatum) een aparte uitnodiging met deelnamelink en wachtwoord;
  4. Download Zoom of start Zoom op in de browser, vul het wachtwoord in en je bent klaar voor de online training.

Zoomhandleiding

Zoomhandleiding

  • 09:50 - 10:00

    Inloggen, check van beeld en geluid

  • 10:00 - 11:15

    Thema 1: Verkenning

    Je krijgt een beeld van de breedte waarin ongewenste omgangsvormen zich kunnen manifesteren. Daarbij verkennen we ook jouw eigen (voor-)­oor­delen en vaardigheden ten aanzien van de problematiek. Je wordt op de hoogte gebracht van de wettelijke context waaruit het beleid tegen (seksuele) intimidatie, agressie en geweld voortkomt. Ook wordt ingegaan op de Wet Huis voor Klokkenluiders. Je krijgt concrete tips om de in jouw organisatie geldende klachtenregeling te optimaliseren.

  • 11:15 - 11:30

    Pauze

  • 11:30 - 12:15

    Thema 2: Rol en takenpakket van de vertrouwenspersoon

    Hoe ziet het werk van de vertrouwenspersoon eruit? We nemen het werkgebied en de taken door. Nadrukkelijk wordt ook aangegeven wat niet de taak is van de vertrouwenspersoon en wat het verschil is met het takenpakket van de klachtencommissie.

  • 12:15 - 13:15

    Pauze en lunch

  • 13:15 - 14:15

    Thema 3. Behandeling van een melding van begin tot eind, het eerste gesprek en dan? 

    Een melding, een klacht…. En dan?  Stap voor stap verkennen we met elkaar de mogelijkheden. We gebruiken daarbij de escalatieladder, een hulpmiddel bij de gesprekken. Hierbij is aandacht voor het (eerste) gesprek, de procedure en de juridische aspecten. We doen een korte gespreksoefening aan de hand van casuïstiek. Ook bekijken we welke vervolgstappen aan de orde kunnen komen.

  • 14:15 - 14:30

    Pauze

  • 14:30 - 15:30

    Vervolg thema 3

Beschikbare data

  • Datum

    Duur training

    Locatie